Mad og diverse - 20 mdr.

19. maj 2018

Alder:
20 mdr.

Mad og diverse - 20 mdr.

Hej Helen..

Jeg skriver endnu en gang til sig angående vores datter.

Hun er nu 20 måneder, og vi har pt udfordringer med blandt andet mad, især aftensmad - og afføring.

Normalt lavede vores datter altid i bleen om morgenen, hvis ikke der så lidt senere, men altid i hvert fald én gang om dagen. Spiste godt morgenmad, meget frokost i vuggestuen, aldrig så meget til eftermiddagsmad når hun vågnede i vuggestuen (derfor tit sulten når vi henter) men får så altid lidt havregrød eller andet når hun kommer hjem.

NU er sagen lidt en anden. Der går flere dage imellem før hun laver i bleen, og hun har slet ikke lyst til at spise. Meget lidt morgenmad, nogle gange ingenting. En smule frokost i vuggestuen siger de, herhjemme idag fx fik hun ikke så meget. Hun ville dog til formiddag gerne have pølsehorn, og sjovt nok kan vi få de der Semper madposer i hende om dagen. Til aftens spiser hun næsten ingenting. Yoghurt vil hun gerne. Men intet mættende. Før spiste hun en ordentlig portion aftensmad med kød, kartofler eller andet. Nu er det få bidder. Vi tilbyder hende også natgrød, men der er intet at gøre.

Hun ligges til at sove ved 19.30-20 ...

Annonce

... tiden, og i løbet af aftenen kan hun tit græde en del i søvne nu, og vride sig. Vi giver sut osv, og der går nogle minutter før hun slapper af igen og sover videre. Tit prutter hun. Det virker som om hun har ondt i maven. Vi har prøvet at få nogle dråber på apoteket, men efter et par dage virker det ikke som noget der hjælper. :-(

Kan der være noget galt med hendes mave? Eller forstoppelse af en art, eller kan hun være inde i en periode som denne? Det skal dog siges at hun havde lavet i bleen i går morges (endelig) men hun spiste ikke videre noget aftensmad af den grund..

Er der noget vi bør gøre i dette sammenhæng? Kan ikke undgå at blive lidt bekymret.. Hun kan også være lidt utilfreds til tider og brokke lidt hvilket hun ikke plejer. Vi døjer stadig med, at hun kan rive lidt, også andre børn i vuggestuen, uden at hun egentlig ved hun gør det. Men lidt som en vane, og har et stort behov for at skulle røre/ae andre hele tiden især børn. Og får så tit grebet fast med hænderne.. Dette kan virkelig være et problem, for når vi siger "Nej" siger hun AV med det samme og aer. Så et eller andet sted ved hun godt forskellen alligevel?!

Mange hilsner..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder